Arta în călătoria tinerilor spre autocunoaștere – Ateliere de dezvoltare personală prin artă pentru elevii din mediul rural

Share

facebook-logo
whatsapp-logo

Sub egida programului Iași - Capitala Tineretului din România 2019-2020 (ICTR) în lunile noiembrie și decembrie ale anului trecut, au fost organizate primele ateliere de art-terapie și dezvoltare personală prin artă încadrate direcției culturale a programului ICTR, CulturISe. Aceste ateliere s-au desfășurat în două localități limitrofe municipiului Iași și au avut drept beneficiari elevi de clasele a VIII-a. Prima localitate este Voinești, unde am colaborat cu Școala „Ioanid Romanescu”, iar cea de-a doua Dobrovăț, unde se află Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare și Sfânt”.  Asociația ArtCivica și Centrul Dianthis ne-au fost parteneri, implicarea specialiștilor fiind esențială pentru conturarea și implementarea unor grile de activități care să răspundă nevoilor elevilor. Ambele ateliere au fost alcătuite din patru sesiuni derulate la interval de o săptămână. În kilometri, asta a însemnat 34 km, respectiv 58 km (dus-întors) săptămânal.

Prima întâlnire de la Dobrovăț- o nouă perspectivă

Sesiunile au avut loc vinerea, la finalul orelor de curs ale elevilor, începând cu data de 8 noiembrie, și s-au bazat pe metodele dansterapiei și art-terapiei. Dansterapia este o metodă de psihoterapie prin mișcare apărută în SUA în anii 50’ care îl ajută pe individ să se conecteze mai bine cu sine însuși și cu cei din jur. Prin armonizarea cu propriul corp, el își conștientizează mai bine gândurile, emoțiile și senzațiile, ajungând să se cunoască mai bine. Art terapia are la bază aceleași principii, dar utilizează în schimb procesul de creație artistică, fără a necesita un talent deosebit în arta plastică.

După jocurile de cunoaștere și prezentarea facilitatorilor, participanții au fost puși pe perechi și au vorbit între ei cu scopul de a se prezenta reciproc. Cu ajutorul muzicii ambientale, elevii au intrat în atmosfera calmă a atelierului și s-au mișcat prin sală în cadrul primului exercițiu ce a avut drept țintă conștientizarea corporală și explorarea spațiului personal în relație cu ceilalți, iar la final au vorbit pe perechi despre cum s-au simțit în timpul exercițiului. Mesajul transmis a fost că fiecare individ trebuie să-și asume responsabilitatea față de spațiul personal și față de cine intră sau nu în el și să își identifice propriile nevoi și emoții.

În continuare, participanții au creat saluturi originale, pentru a-și explora trăsăturile și ideile spontane, și și-au imaginat că se plimbă printr-o pădure pentru ca mai apoi să devină un anumit animal al pădurii respective. Elevii au discutat în grup cu doamnele psihoterapeut plecând de la întrebări precum „Ce trăsături și nevoi are animalul meu?” sau „Cum mă simt în pădure?”, „Care este relația dintre mine și celelalte animale?”. Ei s-au transpus într-o formă pe care au ales-o spontan și au înțeles mai multe despre rostul jocului, care era menit să le arate rolul lor în societate și mai multe despre ei înșiși prin atitudinile lor față de ceilalți membri ai comunității. Feedback-ul a fost unul pozitiv, iar copiii s-au arătat interesați să participe și la viitoarele activități.

O săptămână mai târziu- o altă abordare

 A doua sesiune a atelierului de la Dobrovăț a avut drept temă terapia individuală prin arta plastică, cu aceeași metodă de autocunoaștere care pornește de la exprimarea prin metode neconvenționale. Băncile au fost așezate în cerc, iar copiilor li s-a dat voie să folosească orice material doresc pentru a picta sau desena și li s-a explicat că niciun desen nu va fi evaluat sau criticat în vreun fel. Înainte de a se pune pe treabă, fiecare elev a răspuns la întrebarea „Care este culoarea ta preferată?” și au dat explicații legate de sentimentele pe care culorile le inspiră lor și de ce au ales acele culori. Astfel, participanții au descoperit cum aceeași culoare poate însemna ceva diferit pentru mai multe persoane și cum culorile pe care cineva le poartă sau remarcă expun o anumită parte a personalității lui. După încheierea discuției, elevii au creat trei picturi în care erau reprezentate o floare, un animal și un copac, elemente cu care fiecare dintre ei se identifica la momentul respectiv. Toate desenele au fost adunate în interiorul cercului și denumite ulterior, iar la final copiii au completat un chestionar legat de desenele la care au lucrat și ce spun despre ei subiectele lor și anumite detalii precum materialul și culorile folosite. Deși mulți au ezitat să își comenteze desenele, s-a conturat o discuție și s-au tras concluzii. Cuvintele des întâlnite în feedback se referă la libertatea de exprimare a părerilor, de a crea fără a fi judecat de ceilalți și la sentimentul de relaxare, distracție ori liniște interioară resimțit în timpul activității.

A treia sesiune a fost construită în jurul ideii de a descoperi teritoriul și granițele personale, precum și tiparele de relaționare cu ceilalți prin lucrul în echipă în vederea realizării unui desen. La ultima întâlnire, beneficiarii au fost provocați să răspundă la întrebarea „Ce mi-ar plăcea să realizez în viitor?” și să conștientizeze nevoile pe care le au în ceea ce privește realizarea profesională și personală și, de asemenea, propriile resurse și calități. Finalul programului a fost sărbătorit prin dans în perechi sau în grup, în vederea stimulării relaționării interpersonale și a exprimării de sine.

Deși ar fi fost nevoie de mai multe sesiuni pentru a observa rezultate considerabile, exercițiile propuse elevilor i-au ajutat să fie mai atenți la interacțiunile lor cu cei din jur și să își înțeleagă mai bine gândurile, nevoile și sentimentele. Astfel, ei au făcut primii pași spre autocunoaștere și o conexiune mai strânsă între ei și ceilalți colegi și între ei și propria persoană.

Atât pentru atelierul de la Dobrovăț, cât și pentru cel de la Voinești, necesarul de materiale pentru activități și cel de transport au fost acoperite prin contribuția financiară a Asociației ArtCivica, beneficiară a unei finanțări prin programul StartONG implementat de Act for Tomorrow.

Centrul Dianthis Iași oferă în prezent servicii de psihoterapie, dezvoltare personală și facilitare de consiliere organizațională și a fost înființat pornind de la dorința comună a fondatoarelor de a intermedia rezolvarea disputelor interioare pe care oamenii le poartă cu ei înșiși, dar pe care nu au curajul să le pună în discuțiile cu ceilalți sau să le rezolve.

 

Material de Alexia Carson, redactor CulturISe